Jesteśmy dostępni dla Ciebie: PN-PT: 8:00-18:00 SOB: 8:00-16:00

Pomimo tego, że instalacje gazowe w samochodach wyposażonych w LPG wyglądają zasadniczo podobnie, ich budowa różni się w szczególe. Podstawowym wyznacznikiem rodzajów instalacji gazowych jest jej generacja. Wyróżniamy je od I do VII. Przeczytaj jakie występują typy LPG, oraz dowiedz się tego, których z nich warto wybrać do montażu w swoim samochodzie.
Rodzaje instalacji gazowych
Występują różne rodzaje instalacji, które ewoluowały przez lata. Od najprostszych rozwiązań obejmujących attuator (regulator przepływu, mikser), przez nowocześniejsze podawanie gazu do kolektora dolotowego, po najnowsze rozwiązania umożliwiające montaż do silników mających wielopunktowy wtrysk paliwa. Spójrzmy więc na poszczególne generacje instalacji LPG. Jak wyglądają te układy? Jakie są między nimi różnice?
I generacja instalacji LPG
LPG pierwszej generacji ma zastosowanie w starych silnikach gaźnikowych oraz autach bez katalizatora. Ten typ instalacji charakteryzuje się niską sprawnością, a auto wyposażone auto gaz tego przestarzałego już typu zdecydowanie traci na swoich osiągach. Można szacować spadek mocy w stosunku do zasilania benzyną o około 30%.
Układ sterujący instalacji w tej generacji zbudowany jest niezwykle prosto, bez zaawansowanych elementów elektronicznych. Podawanie gazu realizowane jest poprzez mikser, w którym dokonuje się wymieszanie gazu z powietrzem – i w ten sposób powstaje gotowa mieszanka.
II generacja instalacji LPG
Auto gaz drugiej generacji ma już nieco bardziej unowocześnioną budowę. Wzbogacono ją o obecność komputera sterowania silnikiem krokowym. Wybór właściwej dawki LPG następuje na podstawie wskazań sondy lambda, położenia przepustnicy i temperatury pracy, oraz obrotów silnika.
Jednak i w przypadku drugiej generacji istnieje kilka zasadniczych wad. Nadal widocznie zauważalny jest spadek mocy oraz sama instalacja nie jest wolna od awaryjności. Występują problemy z niekontrolowanymi wybuchami gazu, do których może dojść w wyniku starych świec i przewodów zapłonowych.
III generacja instalacji LPG
Gaz LPG w swojej trzeciej wersji podawany jest już bezpośrednio (z pominięciem miksera, którego nie ma w tym układzie) do kolektora ssącego. Nie dzieje się to jednak z podziałem na każdy cylinder. Za to montaż instalacji tego typu chroni przed wybuchami i problemami znanymi ze swych poprzednich generacji. Nie mówimy tutaj też o żadnych odczuwalnych spadkach osiągów silnika zasilanego przez autogaz.
IV generacja instalacji LPG
Instalacja gazowa LPG czwartej generacji to układ działający sekwencyjnie. Nastąpiło spore unowocześnienie względem wcześniejszych wersji. Sekwencyjny wtrysk gazu realizowany jest na każdy z cylindrów. Pomimo tego, że nie jest to w obecnych czasach najnowsze rozwiązanie, to ta generacja jest najpopularniejszym typem montowanych instalacji. Nadal cieszy się swoją popularnością przez stosunkowo niski koszt jej założenia w stosunku do rozwiązań wtrysku gazu w fazie ciekłej.
V generacja instalacji LPG
Kolejnym unowocześnieniem jakie prowadzono w tej, piątej wersji instalacji LPG jest zrezygnowanie całkowicie z parownika. Paliwo LPG podawane jest przez dedykowane do tego odrębne wtryskiwacze. Wtryskiwacz gazu podaje LPG nie w fazie lotnej, a ciekłej. Można dzięki temu miarkować niezwykle precyzyjne dawki gazu, co ma pozytywny wpływ na osiągi siników spalinowych zasilanych przez instalacje V generacji.
VI generacja instalacji LPG
W tej kolejnej generacji instalacji gazowych zrezygnowano w zupełności z wtryskiwaczy gazowych, a za wtrysk paliwa gazowego odpowiedzialne są wtryskiwacze benzynowe. W praktyce działa to tak, że praca silnika przy szóstej generacji, możliwa jest całkowicie bez udziału benzyny. Można więc jeździć w 100 procentach tylko na LPG.
Tego rodzaju rozwiązanie jest odpowiednie w autach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Nie należy to jednak do tanich opcji. Instalacje VII typu są drogie ponieważ wykonuje się je pod konkretne typy silnika do których są dedykowane.
Jaką wersję LPG wybrać?
Klienci, którzy rozważają montaż instalacji LPG w samochodzie, pewnie zastanawiają się nad tym jaką wersję auto gazu założyć. Na to pytanie nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od typów silników spalinowych, w jakie wyposażone są ich auta.

Powszechnie jednak, do nowoczesnych samochodów montuje się instalacje od IV generacji wzwyż. Gaz sekwencyjny daje naprawdę wysoki poziom komfortu użytkowania, zapewnia niezłą niezawodność, a dzięki swojej budowie ilość podawanego gazu może być odmierzana stosunkowo dokładnie. Instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu to również przystępne cenowo rozwiązanie, które nie kosztuje zbyt wiele. Z tego właśnie powodu, do aut zasilanych za pomocą benzyny z katalizatorem i sondą lambda rekomendujemy właśnie instalacje IV generacji.